More Minor Issues

The emperor has no clothes

Na www.minorissues.be - mijn marketing blog - en www.insearchofmagnolia.com - mijn filmblog - terug een blog in het Nederlands. Braindump. Mail: steven.verbruggen@gmail.com - Phone: +32(0)478/88.10.64 View Steven Verbruggen's profile on LinkedIn

Creative Commons License



Adverteer op deze blog zodat ik pampers kan kopen voor mijn kind! Via Enchanté.



 

Over vijvers en media ecosystemen

SBS is verkocht, aan De Vijver (holding Wouter Vandenhaute).  De Vijver zelf heeft een participatie gekregen van Sanoma. Tenzij je de afgelopen dagen op de maan was wist je dat natuurlijk al. En heel de media staat op zijn kop, want niemand kan de impact er goed van inschatten, maar dat het belangrijk is .. dat voelt iedereen. Voorzichtig positivisme, want het is niet het moment om bruggen op te blazen. Je weet maar nooit, met die Wouter.

Als we even het plaatje tekenen krijgen we volgend verhaal


(eigenlijk is het niet Woestijnvis, maar DesertFishes dat naast Woestijnvis ook een participatie heeft in productiehuis De Mensen)

Zoals je ziet is dat een vrij breed verhaal aan het worden, maar toch gaat er bijzonder aandacht uit naar Wouter Vandenhaute en zijn rol in dit alles. Gedestilleerd komt het vaak neer op “CEO van productiehuis koopt tv zenders”, waarbij er dan ook onmiddellijk wordt bijgedacht “zo heeft hij een afzetmarkt voor de Woestijvis producties”.

Dat is inderdaad een mogelijke piste. Vandenhaute heeft stilaan het imago van meester strateeg, en hoe meer hij zich van dat imago probeert te distantiëren, hoe harder het begint te plakken. De reden voor dat imago is uiteraard omdat niemand goed begrijpt wat hij allemaal doet. Waarom koopt hij De Ronde Van Vlaanderen, waarom SBS, hoe zit dat met de VRT, .. en als mensen niet begrijpen wat er gebeurt, dan veronderstellen ze een evil genius.

Misschien is er echter geen plan, maar wel momentum. Een goed zicht op, en een goede visie over media, en opportuniteiten die zich voordoen, passend binnen een algehele strategie. Een strategie die organisch bijgestuurd wordt ook.

Het is een kwestie van framing. Als je zegt “productiehuis koopt tv zender” (wat te kort door de bocht is, maar daar gaat het eigenlijk niet over) dan is dat moeilijk te begrijpen. Of de visie wordt dus zeer eng: afzetmarkt. Een gegeven dat ongetwijfeld meespeelt. Vandenhaute geeft ook grif toe dat hij als CEO van Woestijvis andere pistes moest onderzoeken omdat de VRT hun relatie wilde herbekijken. Als goede bedrijfsleider doe je dan wat nodig is, toch? Uiteraard, maar voor mij is dat VRT verhaal eerder zingevend. Een uitleg naar de markt die het al lang niet meer begrijpt maar met 100 vragen zit. Hoewel dat deels waar is kan dat niet de volledige uitleg zijn. Je moet geen zenders kopen om er aan te leveren. Opnieuw schat ik het in als een opportuniteit die voorbij kwam, en die tegelijkertijd ook dat probleem hielp oplossen.

We mogen Vandenhaute en zijn activiteiten niet framen als productiehuis. Wel als media ecosysteem. En binnen dat ecosysteem zijn er 3 parameters die spelen: Content, Distributie en Economie.


Toen de Vijver nog enkel Woestijnvis was zaten ze enkel in content. En dat deden ze zeer goed, als de beste (ook de aankoop van De Ronde Van Vlaanderen bv .. puur content). Maar content zonder distributie is een moeilijk verhaal. Je hangt af van andere mensen. Ik merk dat bij ons (reclamesector) ook: mediaplanning is super belangrijk. Door media en creatie op elkaar af te stemmen kun je fantastische dingen doen. In de realiteit gebeurt dat echter heel weinig, of zelden perfect. Dat heeft niet met mediaplanning as such te maken, wel dat het verschillende partijen zijn die er voor instaan, en dan eindig je suboptimaal. Iedereen probeert er het beste van te maken, maar er zit meestal meer in. Hier is dat hetzelfde verhaal: content heeft distributie nodig, maar als je die niet onder controle hebt dan kan je niet het onderste uit de kan halen.  Met de opportuniteit van de SBS deals kwam distributie in het visier van De Vijver, en ze zijn hierop gesprongen. Daardoor krijgen ze ook meteen invloed op de 3e parameter: economie, want de SBS zenders zijn nu eenmaal commerciële televisie.

Die laatste parameter kan je (net als de overige 2) ondergaan, maar ook daar wordt het allemaal zoveel waardevoller als je die een zinvolle invulling geeft. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe De Vijver hiermee om zal gaan. Misschien is het wel het moment om nieuwe commerciële modellen uit te testen, en iedereen het nakijken te geven die zich nu luidop afvraagt of Woestijnvis wel te rijmen valt met het commerciële karakter van SBS. Een zinvollere invulling van reclame bijvoorbeeld: minder irritant, meer toegevoegde waarde .. maar wel eerlijk: commerciële televisie wordt betaald door de markt. Hoewel ook dat model bijgestuurd kan worden: misschien willen mensen wel rechtstreeks en op grote schaal betalen voor hun content binnen 5 jaar. Binnen het nieuwe eco-systeem is dat een piste die te testen is.

Interessante tijden die zeer leuk moeten zijn voor de mensen die nu de koers helpen bepalen. En dan hebben we het nog niet over de potentiële partnerships die in de nieuwe constellatie mogelijk zijn. Ook daar spreekt iedereen over: flair en vijfTV bv. Dat kan allemaal wel zijn, er zijn in ieder geval zinvolle dingen mogelijk, maar hoe snel en talrijk die zullen gebeuren valt af te wachten. Bij VMMa en de Persgroep en Roularta valt dat op zich ook wel mee. Wel is er een gemeenschappelijk respect. Dat is op zich ook niet verwonderlijk, elke partij heeft zijn eigen bottom-line, en ik vermoed dat die partnerships dan ook eerder ad-hoc zullen gevonden worden. Het grote voordeel is alvast dat de verschillende partijen on speaking terms zijn, waardoor bepaalde compromissen iets sneller gevonden zullen worden.
Ik denk wel dat horizontale samenwerkingen makkelijker te realiseren zijn, dus tussen SBS, Woestijnvis maar ook Humo. Immers, er staat maar 1 partij boven (de Vijver) die finaal verantwoordelijk is, dus het is wel in hun belang dat daar een 1+1=3 samenwerking ontstaat.

Wat mij betreft dus boeiend, en ik zie er de voordelen wel in. Er is echter 1 ding dat ik niet kan terugvinden, en dat stoort me persoonlijk dan ook mateloos, en dat is het 100% ontbreken van een digitaal verhaal. Zeker als je spreekt over een crossmedia set-up of ecosysteem kan digitaal echt niet meer ontbreken. En toch heeft Woestijnvis het de laatste jaren quasi volledig genegeerd. En ik vraag me af waarom. Omdat ze het niet nodig vinden? Omdat ze het niet kennen? Niet snappen? Geen focus op hebben? Dat kan allemaal zo zijn, maar met een blik op de toekomst kan dat toch niet lang meer ontbreken. De wereld is aan het veranderen. Digitaal kan in dit verhaal fungeren als brandversneller. Ja zonder kan ook, maar het is mijn heilige overtuiging dat als ze dit goed doen (en zelfs deden in het verleden) het allemaal nog veel sterker kan.

Dus beste Wouter, als je hier ooit eens van gedacht wilt wisselen, met een goed glas wijn bijvoorbeeld, give me a call. No strings attached, ik leg u met plezier uit hoe digitaal een verschil kan maken, gewoon omdat ik er zelf door bezeten ben er er ongelofelijk graag over praat. Ik heb zeker niet alle antwoorden, maar net als u vind ik de zoektocht mogelijk nog boeiender dan het resultaat.

Blog comments powered by Disqus