More Minor Issues

The emperor has no clothes

Na www.minorissues.be - mijn marketing blog - en www.insearchofmagnolia.com - mijn filmblog - terug een blog in het Nederlands. Braindump. Mail: steven.verbruggen@gmail.com - Phone: +32(0)478/88.10.64 View Steven Verbruggen's profile on LinkedIn

Creative Commons License



Adverteer op deze blog zodat ik pampers kan kopen voor mijn kind! Via Enchanté.



 

Connected TV

Prophets hebben een mooie presentatie gemaakt over connected TV, na (bij mijn weten) een Samsung Smart Tv een tijdje getest te hebben. Hieronder te bekijken.

 

Mooie presentatie, en ik ga hun bevindingen niet betwisten. Wel aanvullen met wat dingen waar ik aan moet denken als het gaat over tv, media, een digitale toekomst, connectie, ..

Of dat de slimheid van de tv er nu in zit, of er wordt aangehangen vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Ik zeg niet dat het niet belangrijk is, maar time will tell wat het meest interessant is. Extern heeft ook zo zijn voordelen: makkelijker te upgraden, geen single point of failure, .. Denk aan ingebouwde DVD/Blu-ray spelers: handig, maar bijna niemand heeft ze.

Wat natuurlijk wel handig zou zijn is dat het minder omslachtig werkt. Nu effectief 2 kaskes (of 1 in ons geval, waar je dan van mode moet veranderen), de dingen juist aanzetten .. leg het maar eens aan de babysit uit he. Soit.

Connected TV, goed voor de reklam?

De presentatie van Prophets gaat in de eerste plaats over de verrijking van televisie kijken. Dankzij de nieuwe mogelijkheden kan er op dat vlak inderdaad al wel wat gebeuren. En zal ongetwijfeld ook gaan gebeuren. Prophets ziet 4 stappen in die evolutie:

  1. Broadcast TV met online extentions (bv interactieve reclame)
  2. Broadcast TV met commerce mogelijkheden (vanuit die reclame kan je direct bestellen)
  3. Video On Demand (VOD) met gerichte reclame (op basis van mijn consumptie wordt mijn reclameprofiel vastgesteld en krijg ik afgestemde reclame)
  4. (online) Broadcast TV met gerichte reclame

Dat laatste is natuurlijk de natte droom voor adverteerders, en eigenlijk ook wel positief voor consumenten: gerichte, juiste, minder/niet storende reclame. Beter 1 spot per blok die werkt, dan 100 spots die niet werken (voor die specifieke persoon), toch?

Maar natuurlijk trekken we het nu heel hard naar advertising toe. Ik ben het er mee eens dat advertising en media in elkaar verweven zitten, en dat het zo ook hoort te zijn. Daarover heb ik al geblogd (links op het einde van dit artikel). Toch zou ik graag een stapje terug zetten.

Connected TV, ook een opportuniteit voor content!

In de presentatie wordt er aandacht aan gegeven, maar te weinig vind ik (vanuit mijn discours that is, geen verwijt naar de presentatie as such). Hoe kan een televisie(toestel) er voor zorgen dat we toegang krijgen tot de juiste content. De televisie opnieuw als venster op de wereld, maar venster op mijn wereld in dit geval. Ik vind dat belangrijk, ik zie daar mogelijkheden, en ik denk dat reclame daar makkelijk kan volgen (bijvoorbeeld op de manieren zoals in de presentatie).

De tv als venster op de wereld .. of de set-top box? Dat laatste is misschien eenvoudige te realiseren op korte termijn, net omdat het er van losstaat. Voor mij is het ambitieuse einddoel eenvoudig: ik wil via mijn tv aan alle audiovisuele content ter wereld kunnen. Of dat nu consumer content is als youTube, films, televisie programma’s, of iets zeer specifiek .. de tv moet mij toegang kunnen verschaffen. En ja, daar wil ik voor betalen .. of een adverteerder voor laten betalen, en liefst wil ik die keuze zelf kunnen maken.

Als we de tv als domme terminal gaan profileren, als een venster op alle content, dan hebben we intelligentie nodig om een selectie te maken. To put the smart in smart TV. En daar ligt hem de uitdaging! Want nu nemen zenders die rol op zich: zeer bruusk en onverfijnd. En de reclame gaat daar in mee, even onverfijnd. Want een VTM kijker zal wel van Dash houden.

Ik sluit niet uit dat zenders hun filterrol gaan verliezen in de toekomst. Ik hoop van niet, maar ze moeten wel zoeken naar die verfijning. Dat gebeurt nu al een stuk door content ook on demand aan te bieden, maar kan en moet veel verder gaan. Zenders moet mij helpen de juiste content te vinden, via hun eigen aanbod (waar ik me al dan niet mee identificeer) en alles daarbuiten. En doen ze dat niet, dan zal iemand anders het doen. Want denken onder de kerktoren houdt helaas in deze globaal geconnecteerde maatschappij steeds minder steek. Of maar goed, eigenlijk.

Ook social kan een filter mechanisme zijn. Zal dat zijn. Is dat nu al. Ook hier weer de vraag hoe je daar (als zender? tv/set-top box producent? ..) mee om kan gaan. Voor mij hoeft dat niet geïntegreerd omdat tv kijken vaak nog steeds iets inner-familie sociaal is. Mijn virtuele netwerk hoeft daar niet middenin te zitten. Behalve als ik er zin in heb. Die lijn bewaken, en die lijn doortrekken naar andere (meer personal) devices, is een ander aandachtspunt. We mogen de noden niet verwarren met de oplossing.

Relevante vorige posts

  1. moreminorissues posted this

Blog comments powered by Disqus